Etusivu > Ajankohtaista > Uutiset > Uutinen

 

Uudet tutkimustulokset tukevat nykyisiä imetyssuosituksia

23.2.2010

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja useiden yliopistojen lastenklinikoiden ja muiden laitosten yhteistyönä äskettäin valmistuneet tutkimustulokset tukevat nykyisiä imetyssuosituksia. Kiinteät lisäruoat tulisi aloittaa imetyksen ohella 6 kuukauden, aikaisintaan 4 kuukauden, iässä. Lisäruokien aloitus vasta puolen vuoden iän jälkeen saattaa olla yhteydessä suurempaan astman, allergisen nuhan ja allergisen herkistymisen riskiin.

Tutkimuksissa seurattiin yhteensä yli 6000 vuosina 1996–2004 syntynyttä lasta. Tutkimuksiin osallistuneita vauvoja imetettiin keskimäärin 6 kuukautta, josta täysimetystä oli vain 1,4 kuukautta. Kiinteitä lisäruokia tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin 3,5 kuukauden ikäisinä.

THL:n tutkimusprofessori Suvi Virtasen mukaan kiinteitä lisäruokia ei tulisi tarjota kuitenkaan ennen neljän kuukauden ikää, koska varhainen lisäruokien aloittaminen voi aiempien tutkimusten mukaan lisätä lapsuusiän diabeteksen riskiä. Lisäksi aikainen lisäruokien aloitus lyhentää helposti imetyksen kokonaiskestoa. Tiedetään myös, että imetys suojaa lasta monilta infektiosairauksilta ja ilmeisesti myös myöhemmältä lihavuudelta. Vaikka imetyksen kesto on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana, imettävät suomalaisäidit yhä selvästi suosituksia lyhyemmän ajan. Perusteita imetyslukujen nostamiselle edelleen siis löytyy.

Lisätietoja:

Suvi Virtanen
tutkimusprofessori
p. 020 610 8729
etunimi.sukunimi@thl.fi

Päivitetty 23.2.2010