© THL 2012 - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | PL 30, 00271 Helsinki | puhelin 020 610 6000 | Palaute | Tietoa sivustosta
Leikki-ikäisille lapsille hyvä tavoite on viisi kasvis-, hedelmä- tai marja-annosta päivässä. Yksi annos voi olla pieni tomaatti tai porkkana, hedelmänpuolikas tai vaikkapa 1 dl kasvisraastetta. Hedelmät ja marjat ovat tärkeitä ravintokuidun, C-vitamiinin ja muiden ravintoaineiden lähteitä. Suositusten mukaan leikki-iässä lapsille riittää 20–30 g näkyvää rasvaa päivässä. Ruoanlaittorasvaksi sopii parhaiten öljy ja leivän päälle kasviöljypohjainen levite.
Lasten ruokavalio ennen kouluikää -tutkimuksen lapset saivat viidestä päivittäisestä kasvis-, hedelmä- ja marja-annoksesta keskimäärin kaksi annosta. Tutkimusraportissa kuvataan Tyypin 1 diabeteksen ennustaminen ja ehkäisy (DIPP) -projektin ravintotutkimukseen osallistuneiden imeväisikäisten ja 1–6-vuotiaiden lasten ruokavalioita. Näiden lasten ruokapäiväkirjat (n=2535) oli kerätty vuosina 2003–2005.
Pehmeän rasvan saanti jäi Lasten ruokavalio ennen kouluikää -tutkimuksen lapsilla alle suositusten, minkä vuoksi monityydyttymättömien rasvahappojen ja E-vitamiinin saanti oli lapsilla niukkaa. Kalan viikoittaista käyttöä suositellaan sen sisältämien pehmeiden rasvojen ja D-vitamiinin vuoksi.
Runsaasti sokeria, suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa sisältävät elintarvikkeet ovat usein napostelutuotteita, jotka koostuvat lähinnä puhdistetusta tärkkelyksestä ja rasvasta. Energian ja tyydyttyneen rasvan saanti on alle kouluikäisillä lapsilla vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana, mutta ruokavalio sisältää edelleen liikaa sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa. Lapset saavat lisättyä sokeria eniten mehujuomista, jogurtista, suklaasta, makeisista, maitojälkiruoista ja makeista leivonnaisista.
Ruoan runsas sokeripitoisuus huonontaa ruoan ravintoainetiheyttä. Tyydyttynyttä rasvaa lapset saavat eniten maitovalmisteista, liharuoista, viljavalmisteista ja rasvalevitteistä. Aterioiden juomana tulisi tarjota rasvatonta maitoa ja janojuomana vettä runsasrasvaisten maitojen ja sokeripitoisten mehujen sijasta.
D-vitamiinivalmisteiden päivittäinen käyttö on tarpeellista kaikissa ikävaiheissa 18-vuotiaaksi asti. Suositeltuun D-vitamiinin saantiin on vaikea yltää ilman ravintoainevalmisteiden käyttöä maitovalmisteiden ja levitettävien rasvojen D-vitaminoinnista huolimatta. Lapsen ruokavalio ennen kouluikää -raportissa D-vitamiinin saanti oli riittämätöntä suurella osalla alle kouluikäisistä lapsista, eivätkä yli 1-vuotiaat lapset käyttäneet säännöllisesti D-vitamiinivalmisteita.
Lähde:
Kyttälä P, Ovaskainen M, Kronberg-Kippilä C, Erkkola M, Tapanainen H, Tuokkola J, Veijola R, Simell O, Knip M, Virtanen SM. Lasten ruokavalio ennen kouluikää (pdf 3 Mt). Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B 32/2008.